Uczniowie Technikum Rolniczego w Wojewodzinie uczestniczący w projekcie „Zawodowiec – dobry fachowiec” w ramach kształcenia zawodowego młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki ukończyli kurs i zdali egzamin otrzymując uprawnienia operatorów do profesjonalnej, ale również bezpiecznej obsługi wózków widłowych na wszystkie rodzaje i kategorie wózków widłowych, w tym:
- wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem (ładowarki teleskopowe),
- wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem.
Udział w szkoleniu pozwolił na nabycie umiejętności oraz uzyskanie certyfikatu/zaświadczenia ukończenia kursu w różnych językach, honorowanych za granicą. Kursanci przystąpili do egzaminu uzyskując stosowne kwalifikacje, poświadczone uprawnieniami UDT – wymaganych w Polce. Dysponowanie takim dokumentem umożliwia danej osobie znalezienie pracy w zawodzie operatora wózka widłowego w różnych miejscach, państwach oraz firmach.
Kazimierz Szymkuć
Pięciu uczniów Technikum rolniczego w ramach projektu "Zawodowiec - dobry fachowiec" brało udział w dwudniowym kursie.
Treści nauczania obejmowały:
1. Zajęcia teoretyczne:
- wybrane zagadnienia w zakresie przepisów prawnych,
- charakterystyka i stosowanie środków ochrony roślin,
- intergrowana ochrona roślin,
- technika wykonywania zabiegów w ochronie roślin,
- zapobieganie negatywnemu wpływowi środków ochrony roślin na środowisko,
- bezpieczeństwo i higiena pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin.
2. Zajęcia praktyczne:
- technika wykonywania zabiegów w ochronie roślin z wykorzystaniem opryskiwacza ciągnikowego polowego.
Warunkiem ukończenia kursu był test w formie pisemnej, który wszyscy uczestnicy zaliczyli i otrzymali - Zaświadczenia o ukończeniu kursu oraz Certyfikaty.
Ryszard Rogiński
W załączniku Prezentacja podsumowująca zagraniczne praktyki w Irlandii
Nabór na wyjazd do Portugalii na zagraniczne staże zawodowe.
Protokół z posiedzenia Komisji rekrutacyjnej
Uczeń to podróżnik, przemierzający bezkresną krainę, zwaną “wiedza”.
Uczeń to badacz tajemnic świata, który każdego dnia chce poznawać każdą z nich i dowiadywać się, gdzie tkwi ich sedno.
Nie zapominajmy jednak, że uczeń to także dziecko – radosne, roześmiane i beztroskie.
Drodzy uczniowie, życzę wam, aby każdy dzień przynosił nie tylko nowe doświadczenia, ale także wszystko to, co stanowi esencję dzieciństwa.
Julia Klaudia Ksepko-Kurkowska
Od 25.04 do 20.05.2022r. w Irlandii, w miasteczku Youghal, odbywała praktyki zawodowe 20 osobowa grupa uczniów klas trzecich technikum w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik rolnik. Praktyki odbyły się dzięki przystąpieniu szkoły do projektu „Europejska Praktyka Zawodowa”, który jest wspófinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus +.
Naszym Irlandzkim partnerem w projekcie jest firma Your International Training. Jest to prężnie funkcjonująca irlandzka organizacja z siedzibą w Mallow, działająca w dziedzinie rozwoju zawodowego i edukacji. Od 2014 roku jest partnerem projektów mobilności dla szkół i uczelni ze wszystkich krajów Unii Europejskiej oraz innych państw nie będących jej członkami. Działalność firmy skupia się głównie na organizacji praktyk i staży zawodowych dla uczniów, studentów i nauczycieli z całej Europy. Efektem tych działań jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczniów, poznawanie metod w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, poszerzenie perspektyw zawodowych uczestników, podniesienie poziomu znajomości języka angielskiego oraz zwiększenie szans na zatrudnienie dla uczniów.
Pierwsze wrażenia: Przyjechaliśmy z lotniska do małego miasteczka, w którym wszyscy się znają, tylko nikt nie znał nas. Totalny szok i bezradność przez pierwsze trzy dni. Na początku tej przygody w Irlandii młodzież się nieco stresowała, niektórzy nawet bali, że sobie nie poradzą. I nie chodziło tu tylko o pracę, ale również o język, kulturę i zwyczaje. Wielu też obawiało się mieszkania pod dachem u nieznajomych rodzin.
Zakwaterowanie: Zostaliśmy zakwaterowani w domach, tzw. host families, czyli rodzin goszczących, które przyjmują uczniów na staż zagraniczny oferując nocleg i wyżywienie. Dzięki zakwaterowaniu u rodzin irlandzkich uczniowie mogli podnieść kwalifikacje językowe poprzez codzienne używanie języka angielskiego oraz poznać kulturę i codzienne zwyczaje Irlandczyków „od kuchni”. Pomimo początkowych obaw, uczniowie szybko nawiązali wspólny kontakt z domownikami, którzy bardzo starali się i robili wszystko, aby zapewnić wspaniałą atmosferę. W szczególności host mamy przy herbatce czy wspólnych obiadkach starały się zagajać do wspólnych rozmów na różne tematy, co wpłynęło pozytywnie na samopoczucie i otwartość młodych ludzi.
Praktyki: Uczniowie odbyli praktyki zgodnie z kierunkiem kształcenia w irlandzkich przedsiębiorstwach w miejscowościach Youghal i Dungarvan. Praktyka zawodowa była przez 5 dni w tygodniu. Uczniowie pracowali w restauracjach, kawiarniach i na farmach. W pracy nauczyli się wielu nowych i ciekawych rzeczy oraz na pewno podszkolili swój język angielski. Mieli tam szansę poznać specyfikę pracy w swoim zawodzie w innym kraju, nauczyć się wielu nowych umiejętności oraz podzielić się swoją wiedzą z irlandzkimi pracownikami. Kilkunastu uczniów otrzymało pochwałę za swoją pracę, oceny celujące a nawet podziękowania na portalu społecznościowym. Mimo obaw uczniowie poradzili sobie świetnie. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie stażu!
Kurs języka angielskiego: W poniedziałki były zajęcia z języka angielskiego. Prowadziła je Pani Mery - irlandzka nauczycielka, bardzo otwarta, ekspresyjna i zawsze uśmiechnięta. Jej zajęcia sprawiły, że młodzież przełamała swój lęk, nabrała wiary we własne umiejętności językowe i swobodniej zaczęła się posługiwać językiem angielskim.
Odpoczynek: Poza pracą był też czas na odpoczynek - w wolnych chwilach uczniowie poznawali kulturę irlandzką, zachwycali się zielonym krajobrazem, robili zakupy i… oczywiście przy okazji doskonalili język angielski…. W dni wolne stażyści podziwiali piękne miejsca, które ukazały uroki krajobrazu Irlandii. W ramach wycieczek kulturowo-krajoznawczych zwiedziliśmy malownicze miasta: Cork i Woterford, nadmorską miejscowość Ardmore i słynny wodospad Mahon Falls. Wszystko to, zwieńczały wspaniałe spacery po plaży w Youghal gdzie co odważniejsi mieli okazję zanurzyć się w wodach morza Celtyckiego.
Podsumowanie: Projekt ten był bardzo potrzebny, zarówno uczniom naszej szkoły jak i samym nauczycielom, którzy pracowali przy jego realizacji. Pozwolił on spojrzeć na rozwój zawodowy w nowatorski sposób, przyczynił się do modernizacji kształcenia zawodowego, sprzyjał wymianie dobrych praktyk i tworzeniu innowacyjnych rozwiązań we współpracy z zagranicznymi partnerami. Uczniowie poszerzyli swoje horyzonty, nawiązali nowe kontakty, poznali inną kulturę integrując się z lokalną społecznością, pogłębili wiedzę, umiejętności zawodowe i językowe oraz oswoili się z pracą w międzynarodowym środowisku. Wreszcie uwierzyli w swoje możliwości, wzmocnili poczucie swojej wartości, przekonali się, że mogą wszystko - trzeba tylko mieć odwagę spróbować czegoś nowego i wkraczać w świat z większą pewnością.
Wszyscy uczestnicy praktyk podkreślają wspaniałą, gościnną atmosferę zarówno w pracy jak i poza nią, są zachwyceni irlandzką kulturą oraz gościnnością irlandzkich rodzin. Był to dla nich niezapomniany czas, który dostarczył im wielu niesamowitych wrażeń, nowych kontaktów oraz pięknych wspomnień. Pozytywne wrażenia widoczne są na twarzach uczniów na fotografiach.
Nieustannie zachodzące zmiany powodują, że system edukacji musi być dostosowany do potrzeb obywateli Unii Europejskiej. Program Erasmus + umożliwił rozwijanie umiejętności, które są niezbędne do swobodnego funkcjonowania na europejskim rynku pracy.
Dziękujemy więc wszystkim osobom, dzięki którym mogliśmy przeżyć tak piękną i kształcącą przygodę.
Przesłanie: Jeśli macie okazję skorzystać, korzystajcie i jeździjcie zwiedzać świat.
Polecamy wszystkim!
Olena Levchynska, Beata Urbańska, uczestniczący Uczniowie
Dominika Wojsław została finalistką I Ogólnopolskiej Olimpady Wiedzy o Procesie Inwestycyjno - Budowlanym organizowanej przez PINB ze Stalowej Woli.
Reprezentowała województwo podlaskie i finalnie zajęła 16 miejsce w kraju.
Serdecznie gratulujemy Dominice, organizatorom, nauczycielkom zawodu oraz pozostałym dziewczynom które wzięły udział w Olimpiadzie.
Już zbieramy siły by w przyszłym roku stanąć na podium :)
Karolina Obuchowska
Wyjątkowo ciepły i słoneczny dzień 19.05. 2022r. kl. I TŻBW oraz kl. II Branżowa „A” spędziły w Białymstoku pod opieką wychowawców: p. K. Bielińskiej, p. A. Sypytkowskiej oraz p. K. Mrozowskiej. Prawdziwie wiosenna aura i dobre towarzystwo sprawiły, że wycieczkę można uznać za bardzo udaną już od momentu wyjazdu z Wojewodzina. Głównym celem było obejrzenie sztuki teatralnej „Makbet” w reżyserii Grzegorza Suskiego. Inscenizacja tego słynnego dramatu Szekspira w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku okazała się niezwykle ciekawym przedsięwzięciem artystycznym. Uczniowie byli pod wrażeniem scenicznej wersji lektury, którą wcześniej przeczytali i omawiali na lekcjach j. polskiego. Okazało się, że klasyka literacka może być atrakcyjna i interesująca również dla współczesnych nastolatków. Podczas spaceru po przepięknych białostockich Plantach uczniowie chętnie dzielili się spostrzeżeniami i refleksjami na temat obejrzanego spektaklu. Po uczcie duchowej był też czas na wzmocnienie tężyzny fizycznej w „Strefie wysokich lotów”. Zajęcia rekreacyjno - sportowe na trampolinach dostarczyły endorfin i zaostrzyły apetyty, które trzeba było koniecznie zaspokoić w pobliskim McDonald`s.
To był bardzo miły dzień, spędzony w sposób wartościowy i we wspaniałej atmosferze, za którą serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom i opiekunom.
Katarzyna Bielińska
Adepci sztuki kulinarnej z klasy I i II technikum żywienia mieli okazję wziąć udział w targach EuroGastro w Warszawie. Pokazy kulinarne, nowe technologie w gastronomii, degustacje - to tylko część atrakcji.
Podziwialiśmy finał "MISTRZOSTW POLSKI FLAIR 2022", konkursu w kategorii otwartej dla członków Stowarzyszenia Polskich Barmanów oraz mixologów jeszcze nie zrzeszonych - barmanów stylu flair.
Wysłuchaliśmy ciekawego wykładu wilanowskiego mistrza kuchni Macieja Nowickiego na temat dawnej kuchni polskiej i najstarszych książek kulinarnych. Chętni uczniowie wzięli udzial w warsztatach pod hasłem "Fuzja kuchni dawnej i współczesnej – inspiracje, pomysły i praktycznie ich zastosowanie", podczas których przygotowywali "barszcz cytrynowy" oraz "szczukę z czostkiem" i "kaszę z jabłek żółtą". To było bardzo ciekawe doświadczenie - rozkminiać receptury sprzed 200 lat i podać je współczesnemu konsumentowi.
Spotkaliśmy wyśmienitych szefów kuchni i ekspertów - Giancarlo Russo i Teo Vafidisa, znanych z telewizyjnych programów kulinarnych.
Nie mogło nas zabraknąć przy stanowisku Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni oraz Instytutu Kulinarnego Selgros Transgourment, przy których kucharze młodego pokolenia prezentowali swoje potrawy inspirowane produktami polskich producentów.
Było meeeega 😉
Agata Choynowska
W dniu 17.05.2022 r. w Zespole Szkół im. Księdza Jana Krzysztofa Kluka w Wojewodzinie odbył się powiatowy konkurs historyczny "Wokół Polskich Symboli Narodowych".
Druga już edycja tego konkursu spotkała się z dużym zainteresowaniem młodzieży.
Test wiedzy zawierający 36 pytań zamkniętych pisali uczniowie ze szkół:
ZS w Wojewodzinie - 10 os.
ZS Nr 2 w Grajewie - 8 os.
ZS w Niećkowie - 4 os.
ZS w Szczuczynie - 1 os.
Łącznie 23 osoby wyłonione w eliminacjach szkolnych.
Laureatami konkursu zostali:
I miejsce - Julia Jarosz (ZS w Wojewodzinie)
II miejsce - Piotr Staniszewski (ZS w Szczuczynie)
III miejsce - Krzysztof Zaniewski (ZS Nr 2 w Grajewie)
Przyznano również trzy wyróżnienia, które otrzymali:
1. Wiktoria Konopka (ZS Nr 2 w Grajewie)
2. Olga Szmigiel (ZS w Wojewodzinie)
3. Adrian Konopka (ZS w Niećkowie)
Oprócz satysfakcji z posiadanej wiedzy, atrakcją konkursu były nagrody ufundowane przez Honorowych Patronów: Starostę Grajewskiego Waldemara Remfelda , Posła na Sejm RP Kazimierza Gwiazdowskiego, Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Grajewie Monikę Kostrzewską (współorganizator) oraz Patrona Merytorycznego Pawła Murawskiego reprezentującego IPN Białystok.
Uczniom za zainteresowanie ważną tematyką dziejów ojczystych i wiedzę obywatelską, ich opiekunom, współorganizatorowi, patronom, pani Dyrektor ZS w Wojewodzinie Julii Kurkowskiej - Ksepko oraz paniom Agacie Rozwadowskiej i Anecie Romanowskiej z MBP w Grajewie oraz pani bibliotekarce ZS w Wojewodzinie Katarzynie Mrozowskiej serdecznie dziękuję.
Organizator konkursu - Aniela Sypytkowska
Wyniki testu w konkursie *.pdf
Minęło kolejnych 10 dni pobytu w Irlandii.
W Youghal, w pięknym miasteczku u lokalnych przedsiębiorców nabywamy nowe i doskonalimy posiadane już umiejętności zawodowe. Dowiadujemy się nowych rzeczy, poznajemy zwyczaje kulturowe mieszkańców, a co najważniejsze szkolimy swój język!
Jesteśmy bardzo zadowoleni z miejsc odbywania praktyk i osób, które w zakładach pracy wzięły nas „pod swoje skrzydła”. Cieszymy się również i jesteśmy wdzięczni rodzinom za serdeczne przyjęcie nas pod swój dach, za ciepło i wsparcie, które dają nam każdego dnia.
Nasz pobyt w Irlandii, to nie tylko praca. Również i relax. Nasz opiekun Irlandzki p. Eamonn postarał się i w czasie wolnym od pracy zabrał nas na niezapomniane atrakcje.
Pierwsza z nich to Mahon Falls - atrakcja turystyczna południa Irlandii.
80-metrowy wodospad utworzony w miejscu, gdzie wody rzeki Mahon opadają ponad piaskowcowymi klifami na południowych zboczach gór Comeragh w hrabstwie Waterford. Trasa prowadząca do podnóża wodospadu nie jest zbyt trudna. Przejście jej uprzyjemniły nam przepiękne widoki, pasące się owce i przyjemna wędrówka w grupie. Widok na dolinę z wodospadu zaparł nam dech w piersiach i urzekł swoim pięknem.
Druga to Ardmore Cliffs – Klify ze ścieżką o długości 4,2km w pobliżu Ardmore w hrabstwie Waterford.
Wędrówkę rozpoczęliśmy w Goad Island. Trasa wzdłuż klifów jest piękna, malownicza, z ostrymi skałami, na zboczach których rozbijają się nieujarzmione fale Morza Celtyckiego. Po drodze zobaczyliśmy wrak barki „Samson” która w 1987 r. osiadła na mieliźnie w Ardmore. Idąc zatapialiśmy się w ciepłych promieniach słońca obserwując otaczającą jakże piękną Irlandzką przyrodę. Przygodę z klifami zakończyliśmy w Ardmore – małej, pięknej i urokliwej miejscowości, liczącej sobie blisko 500 mieszkańców. Na wzgórzu znajdują się ruiny kościoła, a także jedna z tajemniczych irlandzkich wież, z której w X wieku wypatrywano Wikingów płynących na swoich łodziach do Irlandii. Miejscowość ta, uważana jest za najstarszy ośrodek chrześcijański w Irlandii. Tu ponoć swój klasztor założył św. Declan, który nawet nie zdążył poznać św. Patryka, tak dawno to było…
Niewątpliwie ciekawym doświadczeniem było dla nas zetknięcie się z tradycją i kulturą Irlandzką. Zostaliśmy zaproszeni do Bru Na Si Cultural Centre – Centrum kultury w Youghal na wieczór muzyki i śpiewu. Zespół Irlandzki przygotował koncert dla społeczności Ukraińskiej przebywającej w mieście. Zostaliśmy wszyscy mile powitani. Była to dla nas niezapomniana i wyjątkowa okazja, żeby poznać Irlandzką kulturę, tradycję i pieśni jak również wesprzeć osoby z Ukrainy w tak trudnych dla nich czasach. Wspólnie zaśpiewaliśmy utwór „Hej sokoły”. Jesteśmy pełni podziwu dla młodych muzyków Bru Na Si i ich nauczycieli za wspaniały i niezapomniany występ. Była to wyjątkowa okazja do zabawy, śmiechu, muzyki i przyjaźni wśród tragedii rozgrywającej się w Ukrainie.
Opiekunowie: Beata Urbańska, Olena Levchynska
W ramach zajęć z projektu „Nowa ranga kształcenia zawodowego w powiecie grajewskim” uczniowie naszej szkoły mają możliwość doskonalenia języka angielskiego, którego znajomość jest nie tylko przydatna w codziennym życiu, lecz i coraz częściej wymagana przez pracodawców.
Fakt, że jest on powszechnie dostępny (prawie 2 miliardy ludzi posługuje się obecnie językiem angielskim), nie zawsze pomaga w jego opanowaniu. Co więc robić, aby płynnie i poprawnie posługiwać się mową anglosaską? Odpowiedź jest oczywiście bardzo złożona (napisano na ten temat kilka książek), ale na początek wystarczy odrobina chęci plus stara zasada „Practice makes perfect”, czyli ”Praktyka czyni mistrza”. Do tego dodać jeszcze m. in. ćwiczenie języka w sytuacjach komunikacyjnych, preferowane style uczenia się, metody aktywizujące oraz najnowsze zdobycze techniki.
Nasze spotkania odbywają się głównie w nowoczesnej pracowni językowej, wyposażonej w tablicę interaktywną oraz zestawy słuchawkowe. Trzeba przyznać, że korzystanie z multimediów zwiększa aktywizację uczniów na lekcjach i, w związku z tym, ułatwia zapamiętanie omawianych treści. Uczniowie chętnie korzystają z nowych pomocy naukowych i technologii informacyjno-komunikacyjnej, pracując indywidualnie, w parach lub grupach.
W programie zajęć projektowych prowadzonych przez p. Darię Nowogrodzką oraz Olenę Levchynską uwzględniono treści dla poziomu rozszerzonego, jak również powtórki gramatyki i słownictwa z poziomu podstawowego. Niewielka liczebność grup zwiększa indywidualizację nauczania i pozwala na lepszy kontakt z nauczycielem. Uczestnicy rozwiązują testy maturalne, poznają zasady słowotwórstwa, ćwiczą prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej oraz pisanie listu motywacyjnego. W trakcie pandemii i zajęć zdalnych słuchacze m.in. wspólnie rozwiązywali zadania gramatyczne on-line. Nie zabrakło też ciekawostek o kulturze krajów anglojęzycznych. Uczniowie otrzymali również prezenty - słowniczki z gramatyką angielską.
W szkole prowadzone też są dodatkowe zajęcia przygotowujące do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Daria Nowogrodzka
Minął pierwszy tydzień pobytu młodzieży z ZS w Wojewodzinie w Youghal w Irlandii. Grupa 20 uczniów doskonali swoje umiejętności zawodowe oraz interpersonalne u rodzimych restauratorów i farmerów.
Rodziny goszczące są bardzo miłe, wyrozumiałe i opiekuńcze. Troszczą się o młodzież, wspierają ich, dbają o nich i zapewniają im smaczne posiłki. Opiekunowie naszych uczniów w miejscach praktyk przyjęli uczniów od początku z otwartością, powierzając im różne zadania do wykonania. „Żywieniowcy” przygotowują potrawy pod okiem szefów kuchni, pracują z gośćmi na salach restauracyjnych. „Rolnicy” natomiast wykonują powierzone zadania u lokalnych farmerów w ich gospodarstwach.
W wolnym, czasie po skończonej pracy młodzież ma możliwość zwiedzania miasta Youghal we własnym zakresie.
Poza pracą nasi uczniowie uczestniczą w kursie językowym z języka angielskiego, poznają kulturę i zwyczaje panujące w Irlandii.
Po tygodniu pracy przyszedł również czas na wycieczkę kulturalno-krajoznawczą zorganizowaną przez partnera - Your International Training. Uczniowie zwiedzili jako pierwsze miasto Cork.
Cork to drugie co do wielkości miasto w Irlandii. Leży w południowo-zachodniej części Irlandii i we wschodniej części największego irlandzkiego hrabstwa. Hrabstwo Cork posiada linię brzegową o długości 1000 km, obejmującą zarówno trasę Wild Atlantic Way, jak i Starożytny Wschód Irlandii. Cork jest atrakcyjnie położone na dwóch stronach rzeki Lee. Urocze miasto, mieni się murami z czerwonego irlandzkiego piaskowca, przyciąga tysiące turystów spacerami po klimatycznych uliczkach. Najbardziej urodziwe miejsce starówki Cork, to stare mosty przerzucone nad doliną leniwej rzeki. Najlepsze widoki na miasto zapewnia most Griffith po północnej stronie i Southgate nad południową odnogą Lee.
Sercem starego miasta jest kwartał z Targiem Angielskim i głównym deptakiem miasta Grande Parade. Targ Angielski, to niezwykła gregoriańska hala targowa, gdzie kwitnie stylowy handel już od ponad 400 lat! To niesamowite miejsce, gdzie gwar i hałas przekłada się z dziesiątkami zapachów i smaków. Dookoła targowiska na pierwszym piętrze biegnie taras – galeria widokowa, służąca jako miejsce plenerowych kawiarenek.
Zwiedzając zwróciliśmy również uwagę na Kościół Św. Anny, fort Elizabeth, muzeum Cork Gaol, XIX-wieczne więzienie wyglądem przypominające zamek oraz Katedrę Św. Finbarra, której wnętrze wydaje się areną kościelnego teatru, gdzie zachwycają m.in., zdobienia w nawach, posągi aniołów i demonów a także bogate prezbiterium.
Pierwszy tydzień w Irlandii należy zaliczyć do udanych.
Opiekunowie: Beata Urbańska, Olena Levchynska
29 maja pożegnaliśmy 25 absolwentów w zawodzie technik budownictwa, technik rolnik i technik żywienia. Część oficjalna z udziałem sztandaru szkoły rozpoczęła się od odśpiewania hymnu narodowego. Głos zabrali Dyrektor szkoły Pani Dyrektor Ksepko - Kurkowska, wychowawca klasy Teresa Manturo oraz ksiądz Łukasz Dawidowicz. Wszyscy życzyli im udanych dalszych wyborów życiowych. W przemówieniach nie zabrakło również odwołań do egzaminu maturalnego, który rozpocznie się już za kilka dni. Zabierający głos życzyli oczywiście jak najlepszego wyniku na tym bardzo ważnym egzaminie życiowym.
W następnej części uroczystości przystąpiono do wręczania licznych nagród i wyróżnień. Za wyniki w nauce nagrody otrzymali: Maciej Olszewski (ukończył szkołę z wyróżnieniem), Borkowska Sylwia, Łajewska Sylwia, Andruszkiewicz Adam, Klimaszewski Patryk, Organek Mateusz, Dawid Downar i Klaudia Fidura, która została nagrodzona także za czytelnictwo. Daniel Puhacewicz został doceniony za aktywność sportową. Statuetki za najwyższe wyniki na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe otrzymali Klaudia Fidura w zawodzie technik budownictwa, Przemysław Ziemkiewicz w zawodzie technik rolnik i Sylwia Borkowska w zawodzie technik żywienia. Nauczyciele przedmiotów zawodowych wręczyli też pamiątkowe dyplomy. Głos zabrała na koniec przedstawicielka absolwentów Sylwia Borkowska przy wsparciu Dawida Downara. Optymistycznie wybrzmiały cytowane słowa „To nie jest koniec, to nawet nie jest początek końca, to dopiero koniec początku”. Absolwenci pięknie pożegnali się nie tylko z nauczycielami, ale indywidualnie dziękowali wszystkim pracownikom szkoły za wspólnie spędzone 4 lata. Piękne słowa podziękowania do nauczycieli i wychowawcy skierowała też mama Macieja.
Tradycyjnie swoich starszych przyjaciół żegnali młodsi uczniowie z klasy II TB. Pięknie i wzruszająco zaśpiewały uczennice z klasy II TŻW „Ostatni dzień z moją klasą”.
Wszystkim Absolwentom życzymy szerokiej drogi i powodzenia na nowym, ekscytującym etapie życia. Wierzymy, że w dorosłość wkroczycie pewnym krokiem, wyposażeni w cenną wiedzę i umiejętności zdobyte w naszej szkole, a przyjaźnie zawiązane w szkole długo jeszcze będą trwać.
Teresa Manturo
Uczniowie Technikum Rolniczego w Wojewodzinie uczestniczący w projekcie „Zawodowiec – dobry fachowiec” w ramach kształcenia zawodowego młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki ukończyli kurs i zdali egzamin otrzymując uprawnienia do prowadzenia po drogach publicznych i pracy w polu maszyną wolnobieżną jaką jest kombajn zbożowy.
Efektem szkolenia było nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie:
- Stosowania zasad BHP w pracach związanych z obsługą kombajnu zbożowego.
- Znajomość podstaw obsługi kombajnu.
- Umiejętności pracy kombajnem zgodnie z zasadami BHP.
Kazimierz Szymkuć
W dniach 25-27 kwietnia uczniowie technikum weterynarii uczestniczyli w kursie inseminacji bydła. Kurs został przeprowadzony przez Małopolskie Centrum Biotechnologii w Krasnem. Podczas zajęć uczniowie opanowali praktyczną wiedzę z zakresu budowy układu rozrodczego samicy, inseminacji oraz postępu hodowlanego. Zwieńczeniem kursu jest uzyskanie uprawnień do inseminacji bydła oraz podniesienie kwalifikacji zawodowych o kolejne uprawnienia.
Nauczyciel przedmiotów zawodowych weterynaryjnych - Hubert Nitkowski
W ZS w Wojewodzinie ruszył nowy projekt „Europejska Praktyka Zawodowa” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus +. Bierze w nim udział 40 uczniów klas trzecich i drugich technikum. Projekt realizowany jest we współpracy z irlandzką firmą Your International Training w Mallow (Irlandia) w dwóch grupach. Głównym celem projektu jest doskonalenie umiejętności zawodowych oraz interpersonalnych, zdobycie oraz poszerzenie doświadczeń zawodowych w oparciu o staże zawodowe odbyte w Irlandii i Portugalii.
W niedzielę 24.04.2022 roku pierwsza grupa 20 uczniów w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik rolnik wraz z dwoma nauczycielami wyruszyła w daleką podróż do zielonej Irlandii. Uczniowie w późnych godzinach wieczornych wylądowali na lotnisku w Shannon. Przedstawiciel firmy Your International Training, zabrał grupę do miasta portowego Youghal, położonego w południowej Irlandii w hrabstwie Cork.
W Youghal na młodzież czekały już irlandzkie rodziny i firmy u których będą gościć i odbywać praktyki przez okres najbliższych czterech tygodni.
Opiekunowie: Beata Urbańska, Olena Levchynska
W poniedziałek 25.04.2022 r. uczniowie Zespołu Szkół w Wojewodzinie uczestniczyli w lekcji historii prowadzonej przez pracowników IPN z Białegostoku. Tematyka lekcji dotyczyła zbrodni katyńskiej. Zajęcia zostały przeprowadzone w ciekawy sposób, z zastosowaniem metod aktywizujących. Zadaniem młodzieży była samodzielna identyfikacja postaci, ofiary zbrodni katyńskiej, na podstawie zdjęć przedstawiających rzeczy osobiste odnalezione w grobie zamordowanego.
Organizatorem spotkania młodzieży była p. Magdalena Sawicka komendant OHP w Grajewie. W lekcję adresowaną głównie do uczniów szkoły branżowej, zaangażowali się również pasjonaci historii z niektórych klas technikum.
Pragnę podziękować organizatorce spotkania, pracownikom IPN i naszej młodzieży za tak interesującą lekcję. Liczę na dalszą współpracę z IPN i kolejne równie udane zajęcia lekcyjne.
Nauczyciel historii: Aniela Sypytkowska
Na przełomie marca i kwietnia w Zespole Szkół im. Ks. J. K. Kluka w Wojewodzinie rozegrany został Turniej Trójek Siatkarskich o Puchar Dyrektora Szkoły. W zmaganiach wzięło udział ponad 50 uczniów uczących się w szkole. Mecze rozgrywane były systemem pucharowym do dwóch przegranych i odbywały się na długich przerwach z udziałem publiczności. Spośród 16 drużyn (8 dziewcząt i 8 chłopców) wyłonione zostały po 3 najlepsze zespoły w obu kategoriach. Uczestnicy otrzymali z rąk Pani Dyrektor puchary, pamiątkowe dyplomy, bony podarunkowe o wartości 1000 zł oraz karnety na pływalnię miejską w Grajewie.
Dziewczęta:
I miejsce- Żulmisie: Kowalczuk L., Wierzbicka N., Dobrowolska R., Jaworska W.
II miejsce- Agentki: Koprowska G., Jarosz J., Jakowska W.
III miejsce- Atomówki: Sulewska W., Winnicka W., Łojewska W.
Chłopcy:
I miejsce - Ananasy: Downar D., Klimaszewski P., Organek M.
II miejsce - Team Ćwikły: Przyborowski M., Małolepszy P., Gleba A., Markowski J.
III miejsce - Różowa Pantera: Kalinowski W., Kryszczyński K., Cwaliński P.
Cele turnieju:
- popularyzacja siatkówki w środowisku szkolnym,
- nauka kulturalnego kibicowania,
- przeciwdziałanie nikotynizmowi.
Organizatorzy - nauczyciele w-f w ZS w Wojewodzinie - dziękują serdecznie sponsorom:
- Maciejowi Borawskiemu - prezesowi firmy Emboro Industry Service
- Krzysztofowi Wencek - Szkoła Pływania Wodnik za ufundowanie wartościowych nagród.
Łukasz Choynowski
Matematyka to królowa nauk, a jej zadaniem w szkole jest rozwój intelektualny uczniów, kształcenie umiejętności abstrakcyjnego, logicznego i twórczego myślenia, umiejętności wnioskowania, a także stawiania i weryfikowania hipotez. Nauka matematyki to inwestycja w przyszłość tę bliższą (matura, studia) i tę dalszą (życie codzienne w sferze finansów). Ucząc się matematyki młodzi ludzie rozwijają pamięć, przygotowują się do samodzielnego rozwiązywania problemów, wyrabiają w sobie systematyczność, pracowitość i wytrwałość.
Te wszystkie przymioty uczniowie Zespołu Szkół w Wojewodzinie mają okazję kształtować na dodatkowych zajęciach z matematyki, które odbywają się w ramach projektu „Nowa ranga kształcenia zawodowego w powiecie grajewskim”. Uczestnicy spotkań mogą utrwalić materiał realizowany na lekcjach, poszerzyć zakres swojej wiedzy, czy też uzupełnić zaległości i braki.
Dzięki małej liczebności grup możliwa jest większa indywidualizacja pracy i ułatwiony jest bezpośredni kontakt z nauczycielem, co znacznie przyczynia się do poprawy wyników nauczania z matematyki. Uczniowie dostali też mały prezent w postaci kalkulatora prostego.
Teresa Manturo, Bożena Groszyk
8 kwietnia 2022 r. w ZSCKR w Rudce odbyły się Okręgowe Eliminacje XLV edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych. Warto wspomnieć, że Olimpiada ta jest to jeden z najstarszych prestiżowych konkursów wiedzy i umiejętności praktycznych organizowanych w naszym kraju. Zgodnie z koncepcją olimpiady uczniowie szkół średnich startują w 11 blokach tematycznych. Nasza szkoła reprezentowana była w blokach: produkcja roślinna, produkcja zwierzęca, mechanizacja rolnictwa, technologia żywności, gastronomia, weterynaria. W eliminacjach startowało 128 uczestników z różnych szkół. Z naszej szkoły w eliminacjach brało udział 8 uczniów, niestety nie udało się Naszym reprezentantom zakwalifikować do etapu centralnego, ale już sam udział w eliminacjach okręgowych traktowany jest jako sukces. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za reprezentowanie Naszej szkoły.
Beata Zakrzewska