Stypendium Prezesa Rady Ministrów
Regulamin wyłaniania stypendystów Prezesa Rady Ministrów
Stypendium Starosty Grajewskiego
Regulamin wyłaniania stypendystów
Stypendia w programie Stypendia św. Mikołaja Fundacji Świętego Mikołaja
Szkolny regulamin przyznawania i realizacji
Pismo przewodnie - Wpłata darowizny na stypendia w programie
Bożonarodzeniowa aukcja charytatywna – 6 grudnia w szczególny sposób obchodziliśmy „Mikołajki”, każdy z nas mógł poczuć radość pomagania. Wzorem lat ubiegłych społeczność naszej szkoły uczestniczyła w aukcji charytatywnej organizowanej przez Samorząd Uczniowski, pod kierunkiem p. Katarzyny Ołdakowskiej. Inicjatywa SU polega na tym, że poszczególne klasy rywalizują ze sobą poprzez udział w licytacji, której przedmiotem jest zysk wspólny, klasowy, np. sesja zdjęciowa klasy, zwolnienie z dyżurów na korytarzu, seans filmowy zamiast lekcji.
Przedmiotem aukcji były również indywidualne dzieła uczniów uzdolnionych artystycznie lub darowane na ten cel ozdoby, przedmioty użytkowe, zabawki, itp. Darczyńcami byli również: nauczyciele, Grupa Warsztatowej Terapii Zajęciowej z Grajewa, Pracownia plastyczna działająca przy Grajewskim Centrum Kultury, Koło kroju i szycia, Pracownia żywienia.
Najcenniejszym nabytkiem, o który najbardziej walczono, był seans filmowy zamiast lekcji. Uczniowie klasy III TŻB wydali na ten atrakcyjnie, wspólnie spędzony czas 206 zł. Niezwykle cenne okazały się też wyroby ciastkarskie, za opakowanie orzeszków klasa
IV TŻB zapłaciła aż 90 zł.
W tym roku dochód z bożonarodzeniowej aukcji, w kwocie aż 2133 zł. przeznaczony jest na rzecz Bartosza Górskiego, dziewiętnastolatka zmagającego się z nieuleczalną chorobą neurologiczną – nowotworową.
Tegoroczna aukcja to kolejny wyraz troski naszych uczniów o wykluczonych i skrzywdzonych. Drodzy uczniowie, Wasza wrażliwość i hojność napawa nas dumą!
Elżbieta Karwowska
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA WEDŁUG STATUTU ZESPOŁU
§ 29
1. Uczeń ma prawo do:
1) zdobywania i rozwijania wiedzy oraz kształcenia umiejętności poprzez udział w organizowanych przez Zespół zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych;
2) jawnej, sprawiedliwej i systematycznej oceny wiedzy i umiejętności zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania;
3) pomocy w przypadku trudności w nauce;
4) indywidualnego traktowania uwzględniającego jego możliwości psychofizyczne pod warunkiem przedstawienia stosownego orzeczenia lub opinii poradni pedagogicznej;
5) uzyskania wsparcia ze strony nauczyciela, wychowawcy, rady rodziców, pedagoga szkolnego, samorządu uczniowskiego;
6) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
7) poszanowania godności osobistej bez względu na poglądy, przekonania i wyznanie;
8) wyboru i kandydowania do samorządu uczniowskiego;
9) działalności w strukturach samorządu uczniowskiego;
10) pomocy materialnej i socjalnej w szczególnych przypadkach losowych;
11) doraźnej pomocy medycznej;
12) zamieszkania w internacie;
13) wpływania na życie szkolne poprzez proponowanie własnych inicjatyw.
§ 30
1. Uczeń ma prawo zgłaszania w formie pisemnej skargi wobec naruszania jego praw do:
1) samorządu szkolnego;
2) rady pedagogicznej;
3) pedagoga szkolnego;
4) dyrektora;
5) organu prowadzącego szkołę;
6) organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
2. Uczeń składa skargę do rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny za pośrednictwem dyrektora Zespołu.
3. W przypadku naruszenia praw ucznia ustala się następujący tryb postępowania:
1) samorząd szkolny dokonuje analizy sytuacji, w której naruszono prawa ucznia, wypracowuje własne stanowisko i w formie pisemnej przedkłada radzie pedagogicznej za pośrednictwem dyrektora;
2) rada pedagogiczna w przeciągu 3 dni od daty złożenia stanowiska samorządu uczniowskiego wypracowuje stanowisko odnośnie sposobu rozwiązania sprawy;
3) dyrektor na wniosek rady pedagogicznej lub wniosek samorządu uczniowskiego zapoznaje ze sprawą radę rodziców;
4) wypracowane stanowisko dyrektor przedkłada samorządowi uczniowskiemu jako wiążącą decyzję;
5) w przypadku braku satysfakcjonującego rozwiązania zgłaszanego problemu uczeń może odwołać się do dyrektora w celu ponownego rozpatrzenia sprawy.
§ 31
1. Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać postanowień zawartych w statucie;
2) uczyć się systematycznie, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
3) godnie reprezentować szkołę;
4) odnosić się z szacunkiem do siebie, kolegów, nauczycieli i innych pracowników Zespołu, przestrzegać zasad kultury współżycia;
5) dbać o własne zdrowie, higienę i rozwój psychofizyczny;
6) troszczyć się o wspólne mienie, porządek i estetykę pomieszczeń;
7) dbać o kulturę wypowiedzi;
8) samodzielnie wykonywać pracę domową;
9) właściwie zachowywać się podczas zajęć edukacyjnych:
a) punktualnie przychodzić na zajęcia;
b) pozostawiać odzież wierzchnią w szatni;
c) stosować się do poleceń nauczyciela;
d) nie zakłócać toku zajęć;
e) przestrzegać zakazu konsumpcji;
f) stosować się do ogólnie przyjętych zasad kultury osobistej;
10) przychodzić na zajęcia w stroju czystym, stonowanym i estetycznym; zabrania się noszenia:
a) elementów garderoby zagrażających bezpieczeństwu ucznia;
b) nakrycia głowy;
c) ubrań z emblematami i napisami, które godzą w uznane wartości społeczne;
d) wyrazistego makijażu;
e) stroju wyzywającego i naruszającego poczucie przyzwoitości.
§ 32
1. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność na zajęciach w ciągu jednego tygodnia licząc od dnia, w którym powrócił do szkoły. Po tym terminie nieobecność uznawana będzie przez wychowawcę za nieusprawiedliwioną.
2. Nieobecność ucznia niepełnoletniego usprawiedliwia rodzic (prawny opiekun) w formie ustalonej przez wychowawcę.
3. Uczeń, który ukończył 18 lat ma prawo do samodzielnego usprawiedliwienia nieobecności w formie pisemnego oświadczenia. Wychowawca decyduje o uznaniu treści oświadczenia.
4. Uczeń ma obowiązek uzupełnić braki wynikające z absencji.
§ 33
1. Uczeń przynosi do szkoły telefon komórkowy i inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność. Zespół nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież sprzętu.
2. Uczeń ma prawo korzystać na terenie Zespołu z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych (odtwarzaczy CD, mp3, dyktafonów, aparatów cyfrowych, kamer, laptopów, tabletów i innych) wyłącznie z zachowaniem poniższych zasad:
1) podczas zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych istnieje bezwzględny zakaz korzystania przez ucznia z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych; dotyczy to wszystkich funkcji, jakie posiada sprzęt;
2) uczeń zobowiązany jest do wyłączenia i schowania telefonu komórkowego i innego sprzętu elektronicznego przed rozpoczęciem zajęć (dotyczy to również słuchawek);
3) nie wolno nagrywać, filmować i fotografować nauczycieli, innych pracowników Zespołu oraz uczniów bez ich wiedzy i zgody, konsekwencje nieprzestrzegania tego zakazu reguluje odrębna procedura;
4) nie wolno nagrywać i w jakikolwiek inny sposób utrwalać przebiegu lekcji bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia;
5) użycie przez ucznia telefonu komórkowego lub innego sprzętu elektronicznego podczas zajęć jest możliwe wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia;
6) uczeń ma prawo korzystać z telefonu komórkowego lub innego sprzętu elektronicznego podczas przerw w zajęciach, przed i po nich pod warunkiem, że nie łamie zakazu z punktu 3;
7) nie wolno ładować telefonów komórkowych i innego sprzętu elektronicznego na terenie Zespołu.
3. Szczegółowe zasady korzystania z telefonu komórkowego i innego sprzętu wraz z konsekwencjami nieprzestrzegania tych zasad reguluje oddzielne zarządzenie dyrektora.
§ 34
1. Uczeń może być nagrodzony za dobre wyniki w nauce, 100% frekwencję, wzorową postawę uczniowską, pracę społeczną, wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sportu.
2. Zespół może nagradzać uczniów poprzez następującej formy:
1) pochwała wychowawcy - ustna lub pisemna;
2) pochwała dyrektora - ustna lub pisemna;
3) list pochwalny dla ucznia lub rodziców;
4) nagrody rzeczowe;
5) dofinansowania wyjazdów pozaszkolnych;
6) stypendium;
7) przyznanie honorowego tytułu.
3. Szczególną formą nagrody jest reprezentowanie Zespołu w poczcie sztandarowym.
4. Nagroda może być przyznana na wniosek: wychowawcy, dyrektora, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego.
5. Nagrodzony uczeń może w ciągu 3 dni wnieść zastrzeżenie do przyznanej nagrody w formie pisemnej do dyrektora Zespołu. Dyrektor po zapoznaniu się ze sprawą podejmuje ostateczną decyzję w terminie 7 dni.
§ 35
1. Za nieprzestrzeganie statutu Zespołu uczeń może zostać ukarany w następujący sposób:
1) ustne upomienie wychowawcy;
2) nagana wychowawcy;
3) ustne upomienie dyrektora;
4) pozbawienie prawa do pełnienia funkcji społecznych w Zespole;
5) pozbawienie prawa do udziału w imprezach organizowanych przez Zespół;
6) zakaz uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych do czasu wyjaśnienia sprawy;
7) nagana dyrektora Zespołu.
2. Za niską frekwencję spowodowaną nieusprawiedliwionymi godzinami uczeń może być ukarany:
1) naganą wychowawcy za opuszczenie bez usprawiedliwienia 30 godzin lekcyjnych;
2) naganą dyrektora za opuszczenie bez usprawiedliwienia 60 godzin lekcyjnych (na podstawie pisemnego wniosku wychowawcy);
3. Rodzic (prawny opiekun) lub pełnoletni uczeń mogą odwołać się od kary w ciągu 3 dni przestrzegając następującego trybu:
1) uczeń składa do sekretariatu pisemny wniosek adresowany do rady pedagogicznej;
2) dyrektor przedstawia wniosek na posiedzeniu rady pedagogicznej;
3) rada pedagogiczna w terminie 7 dni rozpatruje wniosek i podejmuje decyzję o cofnięciu, zmianie lub utrzymaniu kary;
4) dyrektor informuje ucznia o decyzji podjętej przez radę pedagogiczną w ciągu 3 dni.
§ 36
1. Uczeń może być skreślony z listy uczniów w następujących przypadkach:
1) podrabiania i fałszowania dokumentów szkolnych;
2) fizycznego lub psychicznego znęcania się nad kolegami, używania przemocy wobec nauczycieli i innych pracowników Zespołu;
3) stwarzania sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu;
4) podejmowania działań, które narażają Zespół na poważne straty materialne;
5) posiadania, handlowania, używania oraz produkcji i uprawy środków odurzających;
6) spożywania alkoholu oraz przebywania pod jego wpływem na terenie Zespołu;
7) wyczerpania kar z § 35 oraz przekroczenia ilości 90 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych.
2. Sposób postępowania umożliwiający skreślenie ucznia z listy uczniów po wyczerpaniu wszystkich możliwości oddziaływania wychowawczego, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest następujący:
1) przedłożenie wniosku przez wychowawcę klasy zespołowi wychowawczemu;
2) przedstawienie stanowiska przez zespół wychowawczy radzie pedagogicznej;
3) wydanie decyzji administracyjnej przez dyrektora Zespołu po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną;
4) od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje prawo odwołania do kuratora oświaty, za pośrednictwem dyrektora Zespołu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji; przed upływem terminu wniesienia odwołania decyzja nie podlega wykonaniu; wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje jej wykonanie.
26 listopada 2017 r. Magda Liberacka z klasy pierwszej BS I wystąpiła podczas XXIX Prezentacji Dorobku Kulturalnego Miasta Grajewo 2017 w Grajewskim Centrum Kultury. Magda wraz ze swoją młodszą siostrą Karoliną zaśpiewała piosenkę pt. „Mamo”. Udział w imprezie umożliwił Magdzie przełamanie własnej tremy związanej z wystąpieniem na scenie przed licznie zgromadzoną publicznością. Konfrontacja z innymi wykonawcami pozwoliła zdobyć nowe doświadczenia i utwierdzić w przekonaniu o potrzebie dalszego rozwoju swojej pasji. Udział w prezentacjach był dla niej niesamowitym przeżyciem, które na pewno na długo pozostanie w pamięci. Prezentacje nie miały charakteru konkursowego wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i statuetki.
Teresa Maciorowska- komendantHP Grajewo
START W WOJEWODZINIE TO NAJLEPSZY START W PRZYSZŁOŚĆ
JESTEŚMY WIERNI TRADYCJI
Zespół Szkół w Wojewodzinie istnieje od 1963r. Historia szkoły jest wynikiem przeobrażeń, które dokonały się i dokonują w Polsce. Od 1 września 2002r. zmieniona została nazwa szkoły na Zespół Szkół w Wojewodzinie a 17 czerwca 2007 roku szkole nadano imię Ks.Jana Krzysztofa Kluka.
Organem prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe w Grajewie.
W chwili obecnej w szkole uczy się 308 uczniów w 12 oddziałach. Nad procesem edukacyjno-wychowawczym czuwa 30 nauczycieli i wychowawców.
Od 1 września 2010 roku dyrektorem szkoły jest mgr Zdzisława Choynowska, a wicedyrektorem od 1993 roku mgr inż. Kazimierz Szymkuć.
Cechą naszej szkoły są zmiany jakie zachodzą w zakresie kierunków i specjalności kształcenia dostosowane do tendencji rozwojowych rolnictwa oraz do potrzeb rynku pracy.
Pomimo usytuowania za wsią WOJEWODZIN, przy lesie, wzdłuż pięknej alei lipowej, szkoła utrzymuje bliskie kontakty ze szkołami, centrami edukacyjnymi oraz gospodarstwami w Niemczech i Holandii. Młodzież i nauczyciele odbywają praktyki zawodowe w Niemczech, Holandii, Francji i na Węgrzech.
RYS HISTORYCZNY SZKOŁY: W regionie północno-wschodniej Polski, a ściślej Kotliny Biebrzańskiej istniała potrzeba przygotowania rolników do pracy na łąkach i pastwiskach. W latach 60-tych tereny te były przeznaczone do zmeliorowania i zagospodarowania pomelioracyjnego. Początki szkoły łączą się z powołaniem Zakładu Badawczego IMUZ-u w Biebrzy, który zorganizował roczną szkołę dla łąkarzy. Po wielu staraniach ówczesnych władz Wydział Oswiaty Rolniczej w Białymstoku podjął decyzję o zorganizowaniu Szkoły Łąkarskiej w Biebrzy. Władze powiatu grajewskiego zabiegały o to, aby siedziba szkoły średniej - drugiej po liceum ogólnokształcącym - była w Grajewie.
I oto 1.09.1964 roku dokonano naboru do I klasy Technikum Rolniczo-Łąkarskiego. Szkół o takim profilu kształcenia było w Polsce zaledwie kilka (m.in. w Sławnie, Radoryżu, Słubicach, Lidzbarku Warmińskim). Pierwszym dyrektorem szkoły był MACIEJ ADAMCZYK, który czynił wiele zabiegów, aby szkoła znalazła się w nowym obiekcie, dostosowanym do wymogów szkoły średniej z zapleczem dydaktycznym : pracowniami specjalistycznymi, salą gimnastyczną, a także internatem. W dniu 16 kwietnia 1966 roku położono kamień węgielny pod budowę Technikum Rolniczo - Łąkarskiego w WOJEWODZINIE. W roku 1969 do Szkoły weszli pierwsi uczniowie. Pierwszymi nauczycielami byli : Jadwiga Truszkowska, Maria i Maciej Adamczykowie, Mieczysław Szczęsny oraz Leszek Niesiobędzki.
DYREKTORZY OD POWSTANIA SZKOŁY:
1. mgr inż. Maciej Adamczyk 1964 -1968
2. inż. Ryszard Szadurski 1968 -1976
3. mgr inż. Henryk Krzak 1976 -1979
4. mgr inż. Bogusław Koćwin 1979 -1988
5. Halina Maślińska 1988 -2002
6. mgr Andrzej Jasiński 2002 -2003
7. mgr Karol Choynowski 2003 -2010
8. mgr Zdzisława Choynowska 2010 - obecnie
WICEDYREKTORZY:
1. mgr inż. Józef Dąbrowski
2. mgr inż. Zbigniew Myśliński
3. mgr inż. Henryk Krzak
4. mgr inż. Barbara Jóźwiak
5. mgr inż. Antoni Sieczkowski
6. Zdzisław Jankowski
7. mgr Andrzej Kuczyński
8. mgr Stefan Olszewski
9. mgr Henryk Sznitko
10. mgr inż. Kazimierz Szymkuć
11. mgr inż. Ryszard Rogiński - obecnie
KIEROWNICY INTERNATU:
1. Mieczysław Szczęsny
2. Marian Stankiewicz
3. Czesław Głuszczak
4. Czesław Zdanowicz
5. Jan Dołęgowski
6. Jadwiga Paździor
7. Halina Maślińska
8. Jerzy Malinowski
9. Celina Andrzejkowicz
10.Zdzisława Choynowska
11. Elżbieta Irena Wencek
12. Wioletta Anna Czaplicka- obecnie
KATECHECI:
1. ks. Stanisław Śliwowski
2. ks. Tadeusz Kaczyński
3. ks. Zbigniew Jaroszewski
4. ks. Waldemar Krzywiński
5. ks. Szczepan Borkowski
6. ks. Mirosław Teofilak
7. ks. Czesław Dygan
8. ks. Krzysztof Karwowski
9. ks. Dawid Rosiński
10. ks. Piotr Burzyński
Pod hasłem „Pomóżmy zwierzakom przetrwać zimę” w dniach od 6 do 8 listopada odbyła się w naszej szkole zbiórka karmy dla zwierząt. Do akcji włączyło się wielu uczniów i nauczycieli, którym los bezdomnych psów i kotów nie jest obojętny. Na szczególne uznanie zasługuje klasa IV TRH. Uczniowie tej klasy za zebrane pieniądze zakupili największą ilość karmy. W czasie całej akcji zebraliśmy 18 kg karmy suchej i mokrej dla kotów i 64 kg dla psów. To wszystko zostało przekazane Towarzystwu Opieki nad Zwierzętami w Grajewie. Ponadto jeden z uczniów wykonał budę dla psa. Dzięki tego typu akcjom zwierzętom będzie łatwiej przetrwać trudny okres zimy. Wszystkim, którzy wsparli naszą inicjatywę serdecznie dziękujemy.
Szkolne Koło Wolontariatu – op. Monika Kowalczuk
„Kocham Cię Polsko” - w piątek 10 listopada 2017 r. uczniowie klasy 2TRH pod kierunkiem wychowawczyni, p. B. Groszyk przedstawili montaż słowno - muzyczny z okazji Dnia Niepodległości.
W podniosłym, uroczystym nastroju wysłuchaliśmy wierszy i pieśni patriotycznych, towarzyszących naszej, polskiej drodze do wolności. Romantyczny klimat tamtych dni znakomicie wprowadziła wszystkich zebranych Adrianna Kupis w piosence: „Rozkwitały pąki białych róż”.
Występując w imieniu młodego pokolenia Polaków, przedstawiciele klasy 2 TRH, wymieniali wiele powodów, dla których wciąż kochają ojczyznę. Dumni z zasług naszych przodków i współczesnych osiągnięć przystąpiliśmy do części konkursowej apelu, w której uczniowie rywalizowali z nauczycielami. Okazało się, że nauczyciele lepiej znają Polskę, tzn. nasze zabytki narodowe i składniki tradycyjnych polskich potraw, ale uczniowie też dobrze radzili sobie z kulturą narodową. Apel wszystkim bardzo się podobał, miał poważny, uroczysty charakter i bardzo przystępną, atrakcyjną formę.
W drugiej części spotkania Dyrektor, p. Zdzisława Choynowska podziękowała uczniom klasy 2 TRH i wychowawczyni, a następnie pogratulowała wybranym uczniom i nauczycielom.
Uczennica klasy IV TRH – Teresa Maciorowska, została stypendystką fundacji św. Mikołaja, a Lucyna Pruszkowska (IV TŻB) i Mateusz Szyszko (IV TŻB) otrzymali jednorazowe nagrody pieniężne za najwyższy wzrost średniej ocen.
Pani Dyrektor pogratulowała również p. Olenie Lewczyńskiej, która zwyciężyła w rywalizacji konkursowej – Nauczyciel na medal i będzie reprezentowała nasz powiat w eliminacjach wojewódzkich oraz p. Wiesławowi Ruszczykowi, który został Prezesem Stowarzyszenia na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych.
Elżbieta Karwowska
30 października 2017 r. odbyła się wycieczka członków Koła Przyrodniczego do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Celem wyprawy była obserwacja zmian w ekosystemach bagiennych zachodzących jesienią oraz efekty działań pracowników parku zmierzające do zachowania łąk bagiennych.Trasa wycieczki: Leśniczówka Grzędy, Solistowa Góra, Dział Kumkowskiego, Łągiew, Leśniczówka Grzędy. Mimo mało atrakcyjnej pogody uczestnikom nie brakowało dobrego humoru i apetytu.
Ruszczyk Wiesław
Częstochowa – Oświęcim - Kraków - w dn. 27 – 29.10.2017 odbyła się trzydniowa wycieczka uczniów klas maturalnych, IV TŻB i IV TRH, wraz z wychowawczyniami – Elżbietą Karwowską i Oleną Lewczyńską oraz ks. Robertem Mieczkowskim.
Pierwszy dzień miał charakter całkowicie sakralny, młodzież naszej szkoły uczestniczyła w pielgrzymce maturzystów diecezji łomżyńskiej do Jasnogórskiego Sanktuarium. Bogaty program diecezjalnej pielgrzymki, zgodnie z tematem przewodnim katechezy, był okazją do rozeznania powołania, ale też poznania niezwykłej historii Klasztoru Paulinów na Jasnej Górze oraz spotkań z innymi maturzystami z naszej diecezji. Wieczorną eucharystię w pięknej Jasnogórskiej Bazylice sprawował bp diecezji łomżyńskiej - Stanisław Stefanek.
W sobotę udaliśmy się w kierunku Oświęcimia, ale po drodze zwiedziliśmy jeszcze Zamek Kazimierzowski w Ojcowie oraz słynną Maczugę Herkulesa w pobliżu Zamku w Pieskowej Skale. Państwowe Muzeum Auschwitz – Birkenau zwiedzaliśmy z przewodnikiem - edukatorem i była to poważna, trudna i niezwykła lekcja historii. W naszej pamięci pozostały słowa przewodnika, bardzo elokwentnego i miłego pana, który przywołał opinie historyków i socjologów zgodnych co do faktu, że obóz koncentracyjny Auschwitz – Birkenau zmienia każdego człowieka, również dziś, zmusza do refleksji nas, ludzi zwiedzających obozowe baraki i te refleksje często prowadzą do przewartościowań.
Rekompensatą za trud podróżowania w deszczową pogodę było miłe przywitanie nas przez księdza sprawującego mszę w Kościele Mariackim w Krakowie, siedzieliśmy tak blisko Ołtarza Wita Stwosza, że widać było rysy twarzy rzeźbionych postaci i niezwykłe światło witraży tej wyjątkowej świątyni. Potem była jeszcze lekcja z malarstwa polskiego romantyzmu, realizmu i impresjonizmu w Muzeum Narodowym w Sukiennicach i na koniec pobytu w Krakowie – perełka polskiej kultury, czyli Wawel, groby królewskie i groby polskich twórców – Mickiewicza, Słowackiego i Chopina. Tak wzmocnieni intelektualnie udaliśmy się w podróż powrotną do Wojewodzina… i już około północy byliśmy w domu, ale tego co widzieliśmy i przeżyliśmy wspólnie nikt nam nie odbierze… i na pewno długo nie zapomnimy tych niezwykłych trzech dni.
Elżbieta Karwowska
27.10.2017 r. uczniowie klasy I BS 1 i klasy II ZSZ, którzy są uczestnikami Hufca Pracy w Grajewie, wzięli udział w wycieczce edukacyjno-krajoznawczej do Tykocina i Białegostoku. Celem wyjazdu było poznanie ciekawych miejsc i historii naszego regionu. Pomimo jesiennego chłodu, młodzieży nie brakowało zapału do zgłębiania wiedzy historycznej. Niezapomnianym przeżyciem było wejście do Wielkiej Synagogi w Tykocinie, wzniesionej na miejscu drewnianej bożnicy żydowskiej w 1642 r. Wnętrze świątyni oddaje niespotykany klimat. Uwagę przyciąga przede wszystkim zdobnictwo ścian, na których znajdują się XIX-wieczne tablice z cytatami biblijnymi oraz tekstami modlitw napisanymi w języku hebrajskim i aramejskim. Synagoga w Tykocinie jest drugą co do wielkości i jedną z najstarszych synagog w Polsce. Młodzież odwiedziła również Muzeum Kultury Żydowskiej. Tykocin jest najstarszym i najpiękniejszym zespołem urbanistycznym historycznego Podlasia. Miasto licznie odwiedzają turyści, zachwycając się jego niezwykłą historią, klimatem i licznymi zabytkami. Dzięki ciekawej narracji pani przewodnik, młodzież nie nudziła się podczas zwiedzania zarówno Tykocina jak i Białegostoku. Uczniowie dowiedzieli się, że oba miasta łączy osoba Jana Klemensa Branickiego. Uczestnicy wycieczki byli również gośćmi w Pałacu Branickich w Białymstoku, zwiedzali komnaty i Muzeum Historii Medycyny i Farmacji. Wiedza na temat historii i zabytków regionu, zdobyta w trakcie wyjazdu, na pewno dłużej pozostanie w pamięci młodzieży, niż przekazana podczas lekcji historii w murach szkoły. Integracja uczestników z pewnością wpłynie na kształtowanie dobrych i koleżeńskich relacji w szkole i poza szkołą. Koszty organizacji wycieczki pokryła Podlaska Wojewódzka Komenda OHP w Białymstoku.
Teresa Maciorowska – komendant HP Grajewo
W dniu 11 października 2017 r. na trasach biegowych lasu Pietrasze w Białymstoku, w strugach deszczu odbył się kolejny już Finał Wojewódzki Licealiady w Drużynowych Biegach Przełajowych. Już od wielu lat przełajowcy Zespołu Szkół w Wojewodzinie należą do czołówki szkół startujących w tych zawodach. Potwierdzeniem tego był rewelacyjny start w tegorocznej imprezie. W klasyfikacji drużynowej drużyna chłopców zajęła 3 miejsce ustępując tylko szkołom sportowym z Białegostoku. Bardzo dobrze wypadła również drużyna dziewcząt zajmując 7 miejsce.
W zawodach startowało prawie 20 szkół z całego województwa podlaskiego. Dziewczęta rywalizowały na dystansie 1500 m, a chłopcy mieli do pokonania 2500 m.
W piątek 13 października w naszej szkole odbyła się uroczystość z okazji powiatowych obchodów Dnia Edukacji Narodowej. W świątecznej atmosferze ogólnej życzliwości witaliśmy przybyłych w nasze mury szczególnych gości. Prowadzące uroczystość – Dyrektor Zespołu Szkół w Wojewodzinie - Pani Zdzisława Choynowska oraz Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Grajewie – Pani Jolanta Jaśkowiak zainaugurowały uroczystość.
Starosta Powiatu Grajewskiego – Pan Zygmunt Kruszyński oficjalnie przywitał zgromadzonych: przedstawicieli władz terytorialnych, między innymi – Panią Alicję Rutkowską - Wicestarostę Powiatu Grajewskiego, Przewodniczącego Rady Powiatu Grajewskiego – Pana Stanisława Kossakowskiego, dyrektorów szkół, burmistrzów, radnych, rodziców i uczniów Zespołu Szkół w Wojewodzinie.
Z okazji tej uroczystości przyznano nagrody Starosty Grajewskiego; z naszej szkoły nagrodę tę otrzymali - Pani Wioletta Anna Czaplicka – kierownik internatu i Pani Olena Lewczyńska oraz Nagrody Dyrektora – w ZS w Wojewodzinie nagrodę tę otrzymali: Katarzyna Bielińska, Bożena Groszyk, Ewelina Jagłowska, Elżbieta Karwowska, Piotr Manturo, Katarzyna Ołdakowska, Ryszard Rogiński, Wiesław Ruszczyk, Beata Urbańska, Karolina Obuchowska, Irena Koćwin, Grażyna Nitkowska, Danuta Zyskowska, Dorota Maciorowka, Ewa Godlewska, Tadeusz Maciorowski.
Pani Dyrektor – Zdzisława Choynowska podziękowała wszystkim nagrodzonym i podziękowała zespołowi kierowniczemu szkoły, przypominając, że Pani Irena Koćwin – główna księgowa ZS w Wojewodzinie otrzymała również Medal Złoty za Długoletnią Służbę nadawany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Dzień Edukacji to również okazja do nagrodzenia wyróżniających się uczniów, w tym Stypendystów Prezesa Rady Ministrów. Są to uczniowie, którzy otrzymali promocję z wyróżnieniem i najwyższą w swojej szkole średnią ocen. Miło nam było widzieć w tym gronie Małgorzatę Walicką – uczennice klasy II TRH. Wśród Stypendystów Starosty Grajewskiego jest uczennica Technikum w Wojewodzinie – Zuzanna Kownacka. Uczniowie naszej szkoły – Adam Chałustowski i Damian Komosiński uczestniczyli w projekcie: „Śladami Bohaterów” i również znaleźli się w gronie osób wyróżnionych.
W części oficjalnej uroczystości było jeszcze dużo szczerych życzeń, w tym od przewodniczącego Rady Rodziców ZS w Wojewodzinie – Pana Krzysztofa Łepkowskiego oraz przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.
Uwieńczeniem uroczystości było przedstawienie uczniów klasy II TŻB, pod kierunkiem wychowawczyni, Pani Katarzyny Bielińskiej. Satyryczny obraz szkoły według Witolda Gombrowicza, czyli słynna lekcja języka polskiego utrwalona w „Ferdydurke”, a znakomicie zainscenizowana przez naszych uczniów, ostatecznie utwierdziła wszystkich w przekonaniu, że „bez uczniów nie byłoby szkoły”, a więc chociaż tradycyjnie 14 października to dzień nauczyciela, to przecież uczniowie nadają temu świętu właściwy klimat. Po raz kolejny uczniowie Zespołu Szkół w Wojewodzinie pokazali się z tej najlepszej strony. My, nauczyciele jesteśmy z Was bardzo dumni i dziękujemy bardzo za życzenia i prawdziwie piękne Święto Edukacji Narodowej.
Elżbieta Karwowska
9 paździrnika 2017 r. uczniowie klasy 3TRH uczestniczli w wyjeździe zorganizowanym do Zakładu Karnego w Czerwonym Borze. Emocje dały już o sobie znać przed bramą wejściową, kiedy przewodnik poprosił o pozostawienie w autokarze telefonów komórkowych i metalowych rzeczy. Aby przekroczyć bramę wejściową okazywaliśmy dokument tożsamości ze zdjęciem i przechodziliśmy przez bramkę z wykrywaczem metalu. Nasze zwiedzanie terenu ZK przewodnik rozpczął od części typu zamkniętego. Dowiedzieliśmy się jak zabezpieczony jest teren przed ucieczką osadzonych, zobaczyliśmy salę odwiedzin, place spacerowe, celę izolacyjną, dyżurkę dowódcy zmiany i ogród kwiatowo-warzywny prowadzony przez osadzonych w ramach resocjalizacji. Następnie przeszliśmy na teren zakłady półotwartego, gdzie osadzeni mają otwarte cele i mogą swobodnie poruszać się po korytarzu. W trakcie zwiedzania przewodnik mówił także o działalności i zadaniach Służby Więziennej, charakterze oraz specyfice pracy funkcjonariuszy oraz o zajęciach więźniów w czasie pobytu w zakładzie karnym. Myślę, że zapamiętane obrazy na długo pozostaną w pamięci młodzieży, a w swoim życiu będą dokonywać tylko właściwych wyborów.
Ryszard Rogiński
W dniach 18-22.09.2017 r. uczniowie naszej szkoły brali udział w cyklicznym wyjeździe edukacyjnym, organizowanym przez IPN, przy współpracy Zarządu Powiatu Grajewskiego pod hasłem „Śladami bohaterów - byłem w Katyniu”.
W tegorocznej edycji projektu ZS w Wojewodzinie reprezentowali Adam Chaustowski (kl. II TŻB) i Damian Komosiński (kl. III TRH).
Szlak wycieczki wiódł przez Czechy i Austrię do Włoch. We Włoszech uczniowie zwiedzili bazylikę Św. Antoniego w Padwie, klasztor i cmentarz wojenny na Monte Cassino, Forum Romanum, bazylikę Św. Piotra i Pawła w Rzymie, sanktuarium i cmentarz wojenny w Loreto.
Motywem przewodnim wyjazdu było poznanie losów żołnierzy II Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa. Uczniowie mogli odwiedzić polskie cmentarze wojenne i złożyć hołd bohaterom.
Po raz kolejny sprawdziła się teza, że historia poznawana bezpośrednio na miejscu, gdzie działy się wydarzenia, ma znacznie większą siłę przekazu.
Z rozmowy z uczniami, odbytej po ich powrocie wynika, iż największe wrażenie wywarł na nich pobyt na Monte Cassino.
Przypomnijmy, że zdobycie w dniu 18.05.1944 r. klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy II Korpusu Polskiego otworzyło aliantom drogę na Rzym. Straty poniesione w walce i przełomowe znaczenie bitwy w ogólnym planie działań, pozwala na porównanie jej z bitwą pod Stalingradem. Walka naszych żołnierzy pod Monte Cassino jest argumentem na to, iż w czasie II wojny światowej „Polska od pierwszego do ostatniego dnia walczy o sprawę nie tylko swojej wolności, ale także i o sprawę przyszłości Europy i świata” (Jan Paweł II).
A oto co mówią sami uczniowie:
„Zwiedziliśmy wiele ważnych miejsc związanych z naszą polską historią. Będąc w tych miejscach mogliśmy w pełni zrozumieć jak wielka jest cena wolności. Na polskim cmentarzu na Monte Cassino przekonaliśmy się jak wielu młodych ludzi poświęciło swoje życie, abyśmy my teraz mogli cieszyć się wolnością i pokojem. Za to podziękowaliśmy im modląc się i składając symboliczne znicze na ich grobach” (Damian Komosiński).
"Wyjazd do Włoch szlakiem II Korpusu Polskiego dostarczył mi niezapomnianych przeżyć patriotycznych i religijnych. Mogłem też poszerzyć swoją wiedzę historyczną dzięki interesującym wykładom naukowców z IPN-u. Dowiedziałem się kim byli, ci tak zajadle walczący pod Monte Cassino polscy żołnierze i ich dowódca gen. Władysław Anders.
To rzesze Polaków, zwykłych ludzi wywiezionych przez sowieckiego okupanta w 1939 r. do obozów, więzień i łagrów "nieludzkiej ziemi". Sam gen. Anders był w latach 1939-1940 więźniem słynnego więzienia NKWD "Łubianka". Zapamiętałem też zabawne opowieści o niedźwiedziu imieniem Wojtek. Miś Wojtek został adaptowany przez żołnierzy, brał udział w bitwie pod Monte Cassino. Pomagał w noszeniu ciężkich skrzyń z amunicją. W jednostce nadano mu stopień kaprala" (Adam Chałustowski).
Aniela Sypytkowska - opiekun projektu w szkole
W poniedziałek 2 października Szkolne Koło Wolontariatu zainicjowało swoją działalność przeprowadzając dwie akcje równocześnie: odbyła się akcja krwiodawstwa oraz akcja rejestracji do światowej bazy dawców szpiku kostnego. Obydwie są bardzo ważne; mówi się, że krew jest darem życia i nie ma w tym stwierdzeniu ani krzty przesady. O ile akcje krwiodawstwa odbywają się u nas regularnie i spotykają się z dużym zrozumieniem wśród dorosłych uczniów – świadczy o tym ilość zebranej krwi, to druga akcja – zgłaszania swojej osoby do rejestru dawców szpiku – odbyła się pierwszy raz. Dorośli uczniowie z uwagą wysłuchali wykładu na temat przebiegu wszystkich procedur, warunków, jakie trzeba spełnić, aby zostać zarejestrowanym w światowym rejestrze dawców szpiku kostnego, a także co dzieje się w przypadku znalezienia biorcy. Takie sytuacje – stwierdzenie zgodności - zdarzają się bardzo rzadko, a zważywszy, że na całym świecie, co 4 minuty ktoś dowiaduje się, że zachorował na białaczkę, to zgłaszanie się jak największej ilości osób do rejestru dawców ma ogromne znaczenie. Im więcej osób w rejestrze, tym większa nadziej dla chorych. Często nie zdajemy sobie sprawy, że ta choroba może spotkać także nas lub naszych bliskich. Nasi uczniowie czynnie włączyli się w akcje: 14 z nich zrejestrowało się w bazie dawców szpiku. Siedem litrów krwi łącznie oddali:
1. Łukasz Babul
2. Paulina Zyskowska
3. Justyna Czyżyńska
4. Barbara Kondratowicz
5. Sofia Dodis
6. Bartłomiej Krukowski
7. Weronika Wiśniewska
8. Patryk Poźniak
9. Jakub Kwieciński
10.Patrycja Mikulska
11.Ewelina Zalewska
12.Izabella Piechocińska
13.Anna Jankowska
14.Joanna Liżewska
15.Rafał Zalewski
Wasza ofiarność zasługuje na najwyższe uznanie.
Bardzo cieszy nas nauczycieli reakcja uczniów jeszcze niepełnoletnich, którzy pytali, czy jeszcze w tym roku taka akcja będzie zorganizowana. Postaramy się powtórzyć ją na wiosnę.
Opiekun Koła Wolontariatu: Monika Kowalczuk
Dyrektor szkoły - Zdzisława Choynowska
W niedzielę 17 września 2017 r. odbyło się pierwsze - bardzo ważne - organizacyjne spotkanie nauczycieli z rodzicami; skonsultowaliśmy zawartość programu profilaktyczno-wychowawczego, propozycję „zasad używania przez uczniów telefonów i innych urządzeń elektronicznych w szkole”, omówiliśmy zadania czekające nas: nauczycieli i uczniów w tym roku i wiele innych spraw organizacyjnych.
Podczas spotkania nowej Rady Rodziców został wybrany nowy przewodniczący – pan Krzysztof Łepkowski; gratuluję mu wyboru i liczę na aktywną współpracę.
Podczas spotkania została przeprowadzona zbiórka na stypendium dla ucznia Technikum w ramach programu „Stypendium św. Mikołaja”. Miło mi jest poinformować, że dzięki przychylności rodziców i nauczycieli dla idei tego programu zebrana kwota to 724,03 zł. W tej chwili już można powiedzieć, że ktoś z uczniów może liczyć na stypendium z programu Stypendium Św. Mikołaja. Regulamin przydzielania tego stypendium dostępny jest na stronie internetowej Naszej szkoły, w zakładce Dla ucznia – Stypendia i regulaminy, zachęcam do zapoznania się z nim, aby ocenić swoje szanse na otrzymanie takiego stypendium. Jeśli w regulaminie będzie coś niezrozumiałego, to o pomoc w interpretacji przepisów regulaminu można poprosić szkolnego koordynatora programu – panią Wiolettę Czaplicką. W tej samej zakładce w niedługim czasie znajdą się regulaminy przyznawania innych stypendiów: Prezesa Rady Ministrów i Starosty oraz zasady przyznawania nagród, wyróżnień przyznawanych przez Radę Pedagogiczną szkoły. Zachęcam do zapoznawania się z nimi i, co ważniejsze, do podejmowania działań w celu ich zdobycia. Chciałabym, aby kandydatów było jak najwięcej.
Zdzisława Choynowska – dyrektor szkoły
Drodzy Rodzice!
W imieniu Rady Pedagogicznej oraz własnym zapraszam Was do Zespołu Szkół im. ks. Jana Krzysztofa Kluka w Wojewodzinie na zebranie organizacyjne w niedzielę 17 września 2017 r. o godz. 10.00. Pierwsza ogólna część spotkania odbędzie się w sali gimnastycznej; tam poruszymy ogólne zagadnienia dotyczące organizacji pracy i nauki w szkole: poznają Państwo nauczycieli (Rodzice uczniów z klas I), wyrażą Państwo swoją opinię na temat koniecznych zmian w Statucie szkoły - są to bardzo ważne zmiany np. wprowadzenie konkretnych zasad używania przez ucznia w szkole telefonu, przedstawimy Państwu wyniki egzaminu zawodowego w ostatniej sesji, wyniki matury i wiele innych ważnych spraw…
Zapraszam Państwa serdecznie – Zdzisława Choynowska dyrektor szkoły
4 września w sali gimnastycznej odbyła się uroczystość rozpoczęcia nowego roku szkolnego. W przemówieniu inauguracyjnym p. dyrektor – Zdzisława Choynowska przywitała wszystkich przybyłych, szczególnie uczniów klas pierwszych – I TRH, I TŻB i I BS I (Branżowej Szkoły I stopnia) oraz przedstawiła wychowawców tych klas – p. Łukasza Choynowskiego, p. Monikę Kowalczuk i p. Beatę Zakrzewską. Przedstawiła również nauczycieli rozpoczynających pracę w naszej szkole - p. Magdę Cybulę (pedagog szkolny), Katarzynę Dudę (nauczyciel przedmiotów żywieniowych) oraz księży – Mariusza Jabłońskiego i Roberta Mieczkowskiego. Na uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego obecni byli również przedstawiciele HP wraz z p. komendant – Teresą Maciorowską.
Po uroczystym ślubowaniu uczniów klas pierwszych głos zabrał ksiądz – Mariusz Jabłoński, który w duchu wiary i modlitwy przypomniał, że szkoła pomaga odkryć dobro i prawdę ..w sobie i …o sobie.
Później odbyły się spotkania z wychowawcami klas, a jutro już szkolna rzeczywistość – nauka i praca.
Wszystkim naszym uczniom życzymy sukcesów w nowym roku szkolnym.
Elżbieta Karwowska
Kiermasz używanych podręczników odbędzie się w dniach 6 - 8.09.2017 r. w czytelni podczas przerw lekcyjnych
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego odbędzie się 4 września 2017 r. (poniedziałek) o godz. 9.00 w sali gimnastycznej. Autobus wyjedzie z dworca PKS o godz. 8.30, trasa przez miasto. Powrót ze szkoły do Grajewa o godz. 10.30.
Uczniowie klas pierwszych spotykają się ze swoimi wychowawcami w pracowniach (1TRH - s.39, 1TŻB - s.33, 1BS I - s.31) i razem z wychowawcami przychodzą na apel do sali gimnastycznej. Podkreślam, iż jest to uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego, z udziałem Pocztu Sztandarowego i Ślubowaniem klas pierwszych.
MEN kalendarz roku szkolnego 2017-2018
Informacja dla słuchaczy KKZ
Pierwsze spotkanie słuchaczy III semestru odbędzie się dnia 1 września (piątek) godz. 14.30, s.9, zaś słuchacze rozpoczynający naukę w I semestrze spotkają się po raz pierwszy 8 września (piątek) godz. 14.30, s.23. Plan zjazdów I i III semestru w załączeniu.
Terminy egzaminów poprawkowych, sierpień 2017
Matura:
Część pisemna - 22 sierpnia (wtorek), godz. 9:00
Przedmiotowe:
28 sierpnia 2017r. (poniedziałek)
Język polski, sala nr 37 (pracownia języka polskiego)
godz. 8:30 - egzamin z języka polskiego - część pisemna (zdają uczniowie ze wszystkich klas TECHNIKUM i ZSZ równocześnie)
Egzamin z języka polskiego - część ustna sala nr 37 od godz. 10:30
Język rosyjski
godz. 9:00 - część pisemna - sala nr 36
godz. 10:00 - część ustna - sala nr 36
29 sierpnia 2017 r. (wtorek)
Matematyka, sala nr 23 (pracownia matematyki)
godz. 8:30 - egzamin z matematyki - część pisemna (zdają uczniowie ze wszystkich klas TECHNIKUM i ZSZ równocześnie)
Egzamin z matematyki - część ustna - sala nr 23 od godz. 9:30
Fizyka
godz. 9:00 - część pisemna - sala nr 21
godz. 9:30 - część ustna - sala nr 21
Podstawy przedsiębiorczości
godz. 9:00 - część pisemna - sala nr 30
godz. 9:30 - część ustna - sala nr 30
Język angielski
godz. 9:00 - część pisemna - sala nr 21
godz. 10:00 - część ustna - sala nr 21
Organizacja produkcji gastronomicznej
godz. 9:00 - część pisemna - sala nr 2a
godz. 9:30 - część ustna - sala nr 2a
Stało się! Dziś 23.06 oficjalnie zakończyliśmy rok szkolny 2016/2017 i właśnie rozpoczęły się tak długo oczekiwane przez nas wszystkich wakacje. Teraz już lato, lato wszędzie.
Na uroczystym apelu Pani Dyrektor – Zdzisława Choynowska powitała wszystkich obecnych, szczególnie uczniów klasy 3 ZSZ, dla których dzisiejszy apel jest pożegnaniem z Zespołem Szkół w Wojewodzinie; przybyłych rodziców i przedstawicieli ŚHP. Podsumowując rok szkolny, podziękowała nauczycielom, pracownikom i uczniom Zespołu za całoroczną pracę. W tym roku szkolnym więcej uczniów niż w latach ubiegłych uzyskało średnią ocen powyżej oceny dobrej. Najwyższą średnią w szkole uzyskały: Zuzanna Kownacka (2TRH) i Małgorzata Walicka (1TRH), nieco niższą – Teresa Maciorowska (3TRH). Decyzją Rady Pedagogicznej wymienione uczennice są kandydatkami do stypendiów w r. szk. 2017/18 – Prezesa Rady Ministrów (Małgosia Walicka) oraz Stypendium Starosty (Zuzanna Kownacka i Teresa Maciorowska). Tradycyjnie już na apelu wręczono nagrody książkowe dla wyróżniających się uczniów oraz statuetki dla najlepszych w zawodzie: tytuł Kucharza z pasją uzyskali – Justyna Czyżyńska z klasy 2TŻ oraz Adam Gawędzki z klasy 3TŻ; Rolnik z pasją to Damian Komosiński (2TR); najlepsi wśród budowlańców to Radek i Norbert Wilczewscy (2TB).
Zakończenie roku szkolnego to okazja, by podsumować osiągnięcia sportowe, w tej dziedzinie wyróżniono m. in. Barbarę Kondratowicz, Patrycję Mikulską, Patrycję Sut, Błażeja Grabowskiego, Mateusza Szyszko i Radosława Wilczewskiego.
Przedstawiciele klasy 3 ZSZ w ciepłych słowach podziękowali wszystkim nauczycielom i uczniom za wspólne trzy lata nauki. Na zakończenie uroczystości słowa wdzięczności w imieniu wszystkich uczniów wyraziły przedstawicielki Samorządu Uczniowskiego – Barbara Kondratowicz i Patrycja Mikulska. Później odbyły się spotkania klasowe – kwiaty, wspomnienia i… żegnaj szkoło... „niech żyją wakacje, pole i las i wolny czas…”
Elżbieta Karwowska
Dzisiaj rano przy targowisku miejskim w Grajewie sześcioro uczniów (Adam Gawędzki, Justyna Czyżyńska, Anna Grzymkowska, Karolina Roman, Karolina Supińska, Daniel Gardocki) z naszej szkoły uwolniło 47 książek. Cała akcja przebiegła sprawnie i zaskakująco szybko. Mieszkańcy Grajewa okazali duże zainteresowanie akcją i chętnie i chętnie zabierali książki do swoich domów. Większość książek została oddana w zestawie z balonami, gdyż i one cieszyły się popularnością. Niestety nasz dzisiejszy happening miał też smutną stronę - była to pierwsza akcja bez Darka i Mateusza tegorocznych maturzystów, którzy uczestniczyli w uwalnianiu książek od samego początku. Zawsze mogliśmy liczyć na ich dobry humor i pełne zaangażowanie, ale spokojnie chłopaki - macie godnych następców. To już ostatni happening w tym roku szkolnym, ale zaczynamy od nowa we wrześniu. Śledź naszą stronę i czekaj na nowe wpisy.
Adam Gawędzki III TŻB
Pierwsza grupa uczniów wróciła z Wilna po odbyciu praktyki zawodowej (technicy hotelarstwa i żywienia). Przede wszystkim odetchnęliśmy z ulgą , że wszyscy wrócili cali i zdrowi, bo nie obyło się bez epizodu szpitalnego. Jak wiadomo, jeden z uczestników miał ostry atak wyrostka i znalazł się w trybie pilnym na sali operacyjnej, co jak łatwo się domyślić, wywołało u wielu z nas – organizatorów obarczonych odpowiedzialnością za bezpieczeństwo uczestników, zaniepokojenie. Jednak wszystko zakończyło się szczęśliwie i bez komplikacji, gdyż kwestie organizacyjne takich przedsięwzięć, a w nich właściwe ubezpieczenie uczniów, to sprawy elementarne.
Natomiast wsłuchując się w sprawozdania z realizacji programu praktyk jestem pewna, że dla wszystkich uczniów było to pozytywne, w każdym wymiarze doświadczenie, utrwalenie, rozwinięcie umiejętności zawodowych, przełamywanie bariery w posługiwaniu się językiem obcym – tu dodatkowo – pobudzenie motywacji do nauki, radzenie sobie ze stresem związanym z funkcjonowaniem w innych warunkach kulturowych – wszystko to wpłynęło na pogłębienie kompetencji zawodowych.
Drodzy Uczniowie! Pracodawcy skierowali wiele pochwał pod waszym adresem: zdyscyplinowani, punktualni, obowiązkowi, pracowici, posiadający wysokie umiejętności – nie było potrzeby tłumaczyć jak zrobić, wystarczyło powiedzieć, co zrobić. To nas cieszy.
Dziękuję bardzo Paniom: Beacie Urbańskiej i Olenie Levchynskiej za wzorowe wywiązanie się z obowiązków wynikających z opieki nad stażystami.
Po wakacjach zaczniemy przygotowywać się do drugiej tury zagranicznych staży w ramach projektu.
Dyrektor szkoły Zdzisława Choynowska