Motyw ogrodów w literaturze
„Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty / Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty” – uczniowie klasy II TŻBW dnia 12.04.2023 r. wraz z pierwszymi promieniami wiosennego słońca i pierwszymi powiewami wiosennego wiatru zakończyli pracę nad polonistycznym projektem edukacyjnym pt. „Jak motyw ogrodu funkcjonuje w kulturze?”. Praca metodą projektu edukacyjnego jest alternatywną, wobec tradycyjnych metod nauczania, formą przyswajania wiedzy. Młodzież samodzielnie dokonała wyboru materiału badawczego – utworów literackich, dzieł malarskich a nawet muzycznych. Efekty swoich zmagań, które trwały od lutego do kwietnia, przedstawiła w czasie uroczystego apelu. Obok prezentacji biblijnego ogrodu Eden i form ogrodów oświeceniowych, uczniowie dokonali interpretacji literackiego opisu ogrodu zawartego w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Nie zabrakło też graficznych prezentacji multimedialnych, instrumentalnych interpretacji, tematycznych elementów dekoracji oraz tanecznych reinterpretacji, m.in. wiersza Wisławy Szymborskiej „Nic dwa razy”, w kontekście motywu róży, który stał się poszerzeniem i interesującym dopełnieniem toposu ogrodu. Młodzież szczególną uwagę zwróciła na słowa utworu Jonasz Kofty „Pamiętajcie o ogrodach – Przecież stamtąd przyszliście”, które to stały się motywem przewodnim całego przedsięwzięcia.
Uczniom gratulujemy i życzymy dalszego zaangażowania!
Małgorzata Andrejczyk